Loader

NIEUWS

header-persoon

Wilt u meer informatie?

Neem direct contact op
« Terug naar overzicht

LENTINK: CSR 2018 / 2019 ZILVER RANKING

zaterdag 24 november 2018

 

 

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is:

de verantwoordelijkheid van een organisatie voor de impact van haar activiteiten op de maatschappij en het milieu.

Dat is door middel van transparant en ethisch gedrag dat:

- bij draagt tot duurzame ontwikkeling, inclusief gezondheid en het welzijn van de samenleving

- rekening houdt met de verwachtingen van belanghebbenden

- Is in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving en in overeenstemming met internationale gedragsnormen

- geïntegreerd is in de hele organisatie en geïmplementeerd in zijn relaties.

De 6 kernonderwerpen zijn

  • Mensenrechten
  • Arbeidsomstandigheden
  • De omgeving
  • Eerlijke werkwijzen
  • Consumentenzaken
  • Betrokkenheid en ontwikkeling van de gemeenschap

 

Principes

De belangrijkste acties van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zijn dat bedrijven:

• Steun en respecteer de bescherming van mensenrechten. Zorg ervoor dat ze niet medeplichtig zijn aan misstanden in hun operaties en probeer alle vormen van dwangarbeid te elimineren

• Bevordering van gelijkheid en eliminatie van discriminatie met betrekking tot werkgelegenheid

• Neem verantwoordelijkheid voor alle milieueffecten van het bedrijf

• Zich houden aan ethische bedrijfspraktijken, waaronder anti-corruptiemaatregelen, klokkenluidersmechanismen en verantwoordelijke marketing.

• Deze verantwoordelijkheid uitbreiden naar hun toeleveringsketen en ervoor zorgen dat deze principes worden gehandhaafd door hun leveranciers, partners, distributeurs en andere derde partijen.

• Omvat transparantie en rapporteert over de voortgang van het bedrijf over onderwerpen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

CSR-thema's en -criteria

EcoVadis definieert de reikwijdte van maatschappelijk verantwoord ondernemen en omvat de volgende thema's en criteria:

  • Milieu Sociale ethiek
  • Duurzame inkoop activiteiten
  • Energieverbruik & broeikasgassen
  • Water
  • Biodiversiteit
  • Lokale en accidentele vervuiling
  • Materialen, chemicaliën en afval
  • Artikel
  • Productgebruik
  • Productlevensloop
  • Gezondheid en veiligheid van klanten
  • Milieudiensten en belangenbehartiging Human Resources
  • Gezondheid en veiligheid van medewerkers
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Sociale dialoog
  • Loopbaanmanagement & training
  • Mensenrechten
  • Kinderarbeid, gedwongen arbeid en mensenhandel
  • Diversiteit, discriminatie & pesterijen
  • Externe belanghebbenden mensenrechten • Corruptie
  • Anti-concurrentie praktijken
  • Verantwoordelijk informatiemanagement
  • Milieupraktijken van leveranciers
  • Sociale leverancierspraktijken

Meer informatie? Lees over deze criteria en de 21 indicatoren die zijn geïntegreerd in EcoVadis CSR scorecards in de uitgebreide gids voor de door Lentink toegepaste onze methodologie.