Loader

NIEUWS

header-persoon

Wilt u meer informatie?

Neem direct contact op
« Terug naar overzicht

Ecovadis Gold Rating 2022

dinsdag 31 mei 2022

Lentink heeft ondanks de verhoogde eisen de gouden status bereikt bij Ecovadis.

 Voor het eerst sinds het begin van Ecovadis, heeft Ecovadis dit jaar de te behalen punten per te behalen gradatie verhoogd. Tevens worden de te behalen punten per item zwaarder gewogen. De in voorgaande jaren behaalde medailles staan daarom niet meer in verhouding met de te behalen medailles die vanaf dit jaar worden uitgereikt. Doordat de te behalen punten per item naar een hoger level zijn gewaardeerd, (aantal te behalen punten per item) is de totaal te behalen score, per niveau, ook hoger komen te liggen. Dat  heeft geresulteerd in het feit dat Lentink t.a.v. de voorgaande jaren op drie punten na, de minimale score om platina te kunnen behalen niet heeft kunnen bereiken, ondanks de hogere aantal punten die Lentink per item en in het totaal heeft verdient. Wij zijn dan ook trots dat ondanks de aangepaste vereisten door Ecovadis, wij als organisatie ook dit jaar weer verbetering hebben weten te bereiken ten aanzien van items als duurzaamheid, MVO en bedrijfs- en management processen. 

Waarom Ecovadis?

De BDR-group heeft jaren geleden geëist van zijn 6 grootste preferred suppliers, dat zij zich zouden laten toetsen aan de normen en waardes van Ecovadis. Een paar jaar later hebben alle overige leveranciers zich moeten aansluiten bij Ecovadis. Op die manier krijg je als klant zicht op de manier van management en processen bij jou leveranciers. 

Methodologie Ecovadis verklaard:

De EcoVadis duurzaamheidsbeoordelingsmethodologie staat centraal in haar Ratings en Scorecards en is een evaluatie van hoe goed Lentink de principes van duurzaamheid/CSR heeft geïntegreerd in zijn bedrijfs- en managementsysteem. Deze is gebaseerd op zeven basisprincipes:

  • Beoordeling door internationale experts,
  • Op maat gemaakt voor sector, land en bedrijfsomvang,
  • Diversificatie van informatiebronnen om ervoor te zorgen dat de input van de stakeholders voldoende gevarieerd is voor een betrouwbare scoretoekenning,
  • Gebruik maken van technologie om te zorgen voor een veilig en vertrouwelijk proces en versnelde cyclustijd,
  • Traceerbaarheid en transparantie van documentatie,
  • Evidence-based,
  • Uitmuntendheid door constante verbetering.

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) houden wij rekening met de gevolgen van onze acties op mens, milieu en samenleving. Klimaatverandering, arbeidsomstandigheden, vergrijzing; zo maar wat termen die je ook zou kunnen associëren met maatschappelijk verantwoord ondernemen . Wat je als mens ook onder Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) verstaat, feit is dat het uiteindelijk gaat om het als bedrijf verantwoordelijkheid dragen voor de maatschappij. Door in activiteiten en processen rekening te houden met klimaatneutraliteit, circulariteit, inclusiviteit en/of eerlijke ketens onderneemt een bedrijf toekomstbestendig.

Voorbeelden van MVO bij Lentink zijn:

  • Extra aandacht voor goede werkomstandigheden voor ons personeel.
  • Wij ondernemen duurzaam, wij besparen energie en gaan slim om met grondstoffen.
  • Wij letten bij (maatschappelijk verantwoord) inkopen van producten en diensten niet alleen op de prijs, maar ook op de effecten van de inkoop op mens en milieu.
  • Wij verminderen voor zover van toepassing de CO₂-uitstoot.
  • Wij doen eerlijk zaken. Wij misbruiken macht niet door bijvoorbeeld corruptie (omkoping of afpersing).
  • Wij geven eerlijke en duidelijke informatie aan klanten.
  • Wij zijn betrokken bij de gemeenschap waarin wij actief zijn.

De wereldorganisatie voor normalisatie (ISO) stelde ISO 26000 op, een ’Guidance on Social Responsibility’. Dit is een wereldwijde richtlijn voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. ISO 26000 noemt zeven kernthema’s in het kader van MVO.

De kernthema’s zijn:

  • bestuur van de organisatie;
  • mensenrechten;
  • arbeidsomstandigheden;
  • milieu;
  • eerlijk zaken doen;
  • consumentenaangelegenheden;
  • betrokkenheid bij en ontwikkeling van de gemeenschap.

Doorlopend proces.

Vanzelfsprekend blijft Lentink, net als in voorgaande jaren, na het behalen van dit "gouden medaille" resultaat doorgaan met het verbeteren en automatiseren van zijn procedures en kwaliteitsprocessen. Het “steeds weer een stap beter doen” zit in onze bedrijfscultuur beklijft.

Lentink bestaat uit meer dan alleen producten maken voor klanten, het biedt klanten een leverancier die hun wensen ten aanzien van het produceren en aanleveren van hun product geheel kwalitatief ontzorgt.

Dat onze klanten de behaalde resultaten door onze organisatie kunnen waarderen, spreekt voor zich.